Toldbodgade 8
6520 Toftlund
74929797

2018/19 Operaprogram I Toftlund Biograf

2018/19 Operaprogram for Toftlund Biograf

Biografen har fået en aftale istand med Metropolitan Operaen i New York.
Alle visninger foregå på søndage med start kl 11:00 på følgende dage

11. november Aida
25. november Samson et Dalila
2. december La Fanciulla del West
16. december Marnie
20. januar La Traviata
17. februar Adriana Lecouvreur
10. marts Carmen
7. april Regimentets datter (La Fille du Regiment)
12. maj Die Walkure
16. juni Dialogues des Carmelites


Pris pr. forestilling vil kr. 200.- inc forfriskning i pause Vi arbejder på at give mulighed for bestilling/køb af mindre anretning, Der vil som minimum være en pause af 30 minuters varighed




Operaprogram, tryk her for at se program
 

 
E-mail:    
 
Mobil:    
 
 

onsdag 19. december

DKT: Alice i Eventyrland


O

    onsdag 19. december

    2t 45min

    Ikke vurderet

    DKT: Alice i Eventyrland

    19:25
    O - Sal 1
    VÆLG SPILLETIDSPUNKT
    O
    Alice ser sine forældres ven, Lewis Carroll, forvandle sig til en hvid kanin. Hun følger efter ham og kommer på en rejse til et eventyrland.

    'Fantasi er det eneste våben i krigen mod virkeligheden,' siger den vanvittige Cheshire-kat til Alice, og derfra får fantasien på alle tangenter.

    Hop med Alice ned i kaninhullet, og oplev balletten, der allerede er blevet en klassiker for alle aldre.
    Biografpremiere: Onsdag 19. december
    Instruktion: Dirigent: David Briskin
    Skuespillere:
    Spilletid: 02:45
    Censur: Ikke vurderet

    søndag 20. januar

    The Met 2018: La Traviata


    O

      søndag 20. januar

      3t 07min

      The Met 2018: La Traviata

      11:00
      O - Sal 1
      VÆLG SPILLETIDSPUNKT
      O
      Tuberkulose var en sygdom, som nærmest eksploderede i første halvdel af 1800-tallet. Det var den mest almindelige dødsårsag blandt mennesker i Europas store byer – og den slags hverdagsbegivenheder plejede man ikke at skrive operaer om.

      Men da romanen Kameliadamen, af Alexandre Dumas den yngre, udkom i 1848 fik Verdi fat i bogen – og han tænkte med det samme i operabaner, da han læste historien.

      Operaen fik titlen La Traviata - “den vildførte kvinde”.

      Det er The Mets nye musikchef, Yannick Nézet-Séguin, der dirigerer Michael Mayers nye opsætning af Verdis udødelige klassiker – med sopranen Diana Damrau i glansrollen som Violetta, og med bel-canto-tenoren Juan Diego Flórez som hendes elskede Alfredo.
      Biografpremiere: Lørdag 15. december
      Instruktion: Dirigent: Yannick Nézet-Séguin
      Skuespillere: Diana Damrau, Juan Diego Flórez, Quinn Kelsey
      Spilletid: 03:07
      Censur:

      søndag 17. februar

      The Met 2019: Adriana Lecouvreur


      O

        søndag 17. februar

        3t 33min

        Ikke vurderet

        The Met 2019: Adriana Lecouvreur

        11:00
        O - Sal 1
        VÆLG SPILLETIDSPUNKT
        O
        Francesco Cilea skrev operaer i den s¿rlige italienske verismo-stil omkring år 1900, hvor det handlede om at beskrive verden mere virkelighedstro end i de gamle operaer fra f¸r.

        Cileas operaer er ikke så kendte som f.eks. Puccinis, men er dog i samme klasse, når det g¿lder om at udnytte sopranernes udtryksmuligheder helt til kanten.

        Anna Netrebko får selskab på scenen af tenoren Piotr Beczaùa. En del af handlingen foregår i en fuldt funktionsdygtig rekonstruktion af et barokteater.

        Mesterinstrukt¸ren David McVicar har iscenesat produktionen, som er et samarbejde mellem flere af verdens absolut st¸rste operahuse, bl.a. Covent Garden i London, Liceu-operaen i Barcelona; Wiens Statsopera, Pariseroperaen og The Met, som har fået den erfarne Gianandrea Noseda til at dirigere opf¸relserne i denne s¿son.
        Biografpremiere: Lørdag 12. januar
        Instruktion: Dirigent: Gianandrea Noseda
        Skuespillere: Anna Netrebko, Anita Rachvelishvili, Piotr Beczala, Carlo Bosi, Ambrogio Maestri
        Spilletid: 03:33
        Censur: Ikke vurderet

        søndag 10. marts

        The Met 2019: Carmen


        O

          søndag 10. marts

          3t 21min

          Ikke vurderet

          The Met 2019: Carmen

          11:00
          O - Sal 1
          VÆLG SPILLETIDSPUNKT
          O
          Det er mezzosopranen Clémentine Margaine, der synger titelpartiet, når Bizets udødelige Carmen er på programmet. Tenoren Roberto Alagna står også på scenen, sammen med sin kone, sopranen Aleksandra Kurzak, som den søde pige Micaëla. Hende burde Don José nok have taget i stedet for Carmen.

          Så var historien til gengæld nok blevet kedeligere, for det var Carmen og hendes brug-og-smid-væk-forhold til de mænd, hun møder, der først og fremmes var et chok for mange, der gik til premiere i Paris 3. marts 1875.

          Aldrig før havde de set så realistisk en opera; storrygende fabriksarbejdersker, kriminelle sigøjnere, en helt, der er desertør – og så endda et mord for åbent tæppe!
          Den slags var pariserpublikummet ikke vant til...de skulle jo bare have en underholdende aften i operaen.

          Musikken var også dengang radikal og avanceret; orkestret havde mange prøver inden premieren, og de protesterede voldsomt mod den moderne, uforståelige musik, der blev beskyldt for at mangle melodier - noget man godt kan more sig lidt over i dag, hvor operaen er én af de mest populære overhovedet, og hvor alle kan synge med på “Jeg elsker Carmen...”.
          Biografpremiere: Lørdag 2. februar
          Instruktion: Dirigent: Louis Langrée
          Skuespillere: Aleksandra Kurzak, Clémentine Margaine, Roberto Alagna, Alexander Vinogradov
          Spilletid: 03:21
          Censur: Ikke vurderet

          søndag 7. april

          The Met 2019: Regimentets datter


          O

            søndag 7. april

            2t 35min

            Ikke vurderet

            The Met 2019: Regimentets datter

            11:00
            O - Sal 1
            VÆLG SPILLETIDSPUNKT
            O
            Normalt er tenorens høje C kulminationen i en arie – en tone, som mange tenorer på én gang frygter og glæder sig til at brillere med. Men hvad, hvis der nu ikke bare er ét højt C, men hele 9 lige efter hinanden?

            Sådan er virkeligheden i Tonios berømte og berygtede arie fra første akt af Donizettis Regimentets datter; her skal tenoren op på det høje C hele ni gange – og det er heldigvis ikke det store problem for bel-canto-sangeren Javier Camarena, som står på scenen som den forelskede soldat med den smukke stemme sammen med den sydafrikanske sopran Pretty Yende, der også har slået sit navn fast som specialist i netop den virtuose og melodirige musik, som de italienske komponister med Rossini, Bellini og Donizetti i spidsen skrev i første halvdel af 1800-tallet.

            Smuk sang var i centrum, og det gjorde heller ikke noget, hvis handlingen var fyldt med gags og morsomme optrin. Instruktøren Laurent Pellys opsætning leverer masser af begge dele.
            Biografpremiere: Lørdag 2. marts
            Instruktion: Dirigent: Enrique Mazzola
            Skuespillere: Pretty Yende, Stephanie Blythe, Javier Camarena, Maurizio Muraro
            Spilletid: 02:35
            Censur: Ikke vurderet

            søndag 12. maj

            The Met 2019: Valkyrien


            O

              søndag 12. maj

              4t 55min

              Ikke vurderet

              The Met 2019: Valkyrien

              11:00
              O - Sal 1
              VÆLG SPILLETIDSPUNKT
              O
              Med sine fire dele med omkring 15 timers musik i alt er Nibelungens ring med sine fire operaer på ingen måder en normal opera, men en hel verden man kan drage ind i og bruge år af sit liv på at blive klogere på – og af.

              I Valkyrien tager historien for alvor fart, og det berømte valkyrieridt i 3. akt er blevet nærmest ikonisk, ikke mindst da Francis Ford Coppola brugte musikken som underlægning til et helikopterangreb i filmen Dommedag nu.

              Robert Leparge enorme scenografi – der vejer så meget, at scenegulvet måtte understøttes for ikke at bryde sammen under vægten – er omdrejningspunktet for historien om incest, magtsyge og tvangsægteskaber. Alt i den helt store og imponerende skala, som Wagner er en mester i at levere.
              Biografpremiere: Lørdag 30. marts
              Instruktion: Dirigent: Philippe Jordan
              Skuespillere: Christine Goerke, Eva-Maria Westbroek, Jamie Barton, Jamie Barton, Greer Grimsley
              Spilletid: 04:55
              Censur: Ikke vurderet

              søndag 16. juni

              The Met 2019: Dialogues des Carmélites


              O

                søndag 16. juni

                3t 09min

                Ikke vurderet

                The Met 2019: Dialogues des Carmélites

                11:00
                O - Sal 1
                VÆLG SPILLETIDSPUNKT
                O
                Poulencs opera bygger på en virkelig historie om de grusomme og barbariske hændelser, der for mange blev hverdag i årene omkring den franske revolution.

                Handlingen foregår i den lille franske by Compiegne, hvor søstrene i byens katolske karmeliterinde-kloster er blevet arresteret af de revolutionære. De bliver taget med til Paris, men nægter at afsværge deres tro – og når operaen er slut, er 16 nonner blevet ofre for guillotinens skarpe økseblad.

                Isabel Leonard er den unge Blanche de La Force, og hun spiller op imod den legendariske finske sopran Karita Mattila som priorinden. Som altså begge må lade livet sammen med deres medsøstre i den gribende slutscene, hvor Poulenc virtuost bruger lyden af guillotinens 16 hovedafhugninger til at sende kuldegysninger ned ad ryggen på os, der hører på.
                Biografpremiere: Lørdag 11. maj
                Instruktion: Dirigent: Yannick Nézet-Séguin
                Skuespillere: Isabel Leonard, Adrianne Pieczonka, Erin Morley, Karen Cargill, Karita Mattila
                Spilletid: 03:09
                Censur: Ikke vurderet